Ondernemen in de realiteit

Ondernemen in de realiteit

De mini-onderneming van de derde graad Marketing en Ondernemen is een project dat erop gericht is om op een educatieve manier in de bedrijfswereld te stappen. We maken kennis met de verschillende stappen die doorlopen moeten worden om tot een volwaardig bedrijf te komen. Zo zien we o.a. het ondernemingsplan en de marketingmix, ook wel de 4 p’s genoemd (prijs, promotie, plaats en product). De mini-onderneming is dan ook een klein bedrijfje dat ons midden in de realiteit plaatst. We zoeken immers echte aandeelhouders (die voor hun aandeel betalen met echt geld), we doen een marktonderzoek om het juiste product te kiezen, we organiseren een aandeelhoudersvergadering en we nemen deel aan enkele verkoopsmomenten. Zo doen we mee aan de Vlajo-verkoopsdag in Shopping 1 in Genk. Dit jaar werd Narcissa opgericht, een onderneming die bad- en verzorgingsproducten verkoopt die ambachtelijk en door onszelf geproduceerd worden. Vóór de producten kunnen worden gemaakt en verkocht, moeten er natuurlijk talloze formaliteiten gebeuren zoals naar de bank gaan om een rekening te openen, een facebookpagina opstarten, een logo en slogan maken en nog zoveel meer. En dan maar hopen dat de mini-onderneming winst maakt, want dan krijgen de aandeelhouders hun geld mét een gedeelte van de winst terug. Tot nu toe is ons dat al elk jaar gelukt. In oktober gaan de zesdejaars ook twee weken op stage in een bedrijf dat ze zelf mogen kiezen. Ze vervullen hier voornamelijk administratieve functies en proeven zo voor het eerst van het echte bedrijfsleven. Dit alles wordt voorbereid in de tweede graad. De schoolwinkel is daar een mooi voorbeeld van.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.